dinsdag 8 mei 2007

Dolfijnen spotten

Zoals jullie ondertussen al vaker hebben kunnen lezen, hebben we regelmatig te kampen met wateroverlast. Ook voor afgelopen weekend was de weersverwachting slecht. “We krijgen weer hetzelfde slechte weer als afgelopen weekend,”aldus vele Surinamers die we spraken. Maar omdat wij dat slechte weer toch een beetje zat zijn en geen zin hebben om weer een weekend in het water te laten vallen, besloten we afgelopen zaterdag toch alvast een bootje te regelen om op zondag dolfijnen te gaan spotten. De zaterdag viel het weer namelijk ook reuze mee, volop zon met af en toe een buitje.

Dus daar gaan we! Met een bootje zijn we – Sarah, Amber, Suzanne & ik – rond 9.15 uur vertrokken vanaf Leonsberg de Surinamerivier op. Al veel sneller dan verwacht ging de bootjesman rustiger varen zodat we op zoek konden gaan naar de dolfijnen. En inderdaad we zagen dolfijnen! Erg leuk om te zien, alleen jammer dat ze nog op een redelijke afstand bleven. Het leek mij wel mooi als ze over de boot heen zouden springen ;-) zoals Flipper, maar helaas dat is alleen in films. Het was er in elk geval niet minder mooi om. Na de dolfijnenspotplek gezien te hebben, zijn we doorgevaren naar Braamspunt. Bij dit uitstekende stukje land mondt de Surinamerivier uit in de Atlantische Oceaan.

De bootsman heeft ons hier gedumpt en je waant je er – als je de vissers, het afval en de in elkaar geknutselde hutjes wegdenkt – op een onbewoond stukje eiland. Wat een rust. Een heel stuk strand voor ons alleen, lekker rustig kunnen zwemmen en een heerlijk (maar verbrandend) zonnetje boven ons hoofd, althans de ochtend. Tegen de middag begonnen de donkere wolken steeds dreigender te worden en besloten we terug te varen om te gaan lunchen in Nieuw-Amsterdam. Tijdens de terugtocht in onze overdekte korjaal begon het inderdaad te regenen, en niet zo’n beetje ook. Met een dekzeil moesten we zorgen dat we niet alsnog nat werden van de regen die zijwaarts de boot in kon. Gelukkig kwamen we droog aan in Nieuw-Amsterdam en was het weer ondertussen aardig opgeknapt. In een warung hebben we bami gegeten en daarna zijn we teruggekeerd naar Leonsberg. Het was een gezellig dagje weg en ik ben superblij dat we toch gegaan zijn ondanks de slechte weersverwachtingen!

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Heb je ook foto's van de dolfijnen? Ik heb net op de foto-site gekeken maar er staat (nog) niks nieuws op :-(

Anoniem zei

Ik kan ook maar 1 ding bedenken: foto's!!!!

Anoniem zei

Hoi Maaike,

Wat een leuk verhaal van de dolfijnen, en wat een leuke dag hebben jullie gehad.

Soms wordt het moeilijk om foto's te plaatsen, wanneer je digitale camera gestolen is. Je bent dan wel afhankelijk van anderen als die foto's maken. Toch?

Groetjes Ria

Anoniem zei

Leuk verhaal Maaike, goed dat jullie doorgezet hebben en toch zijn gegaan. ook wanneer je nat zou worden is het tenminste niet direct zo koud als in Nederland en verkleum je niet.

Wat hebben jullie nu nog op het programma staan?

Groetje Bouwe

P.S. je blog wordt nu in het italiaans getoond.

Anoniem zei

En overmorgen in het Frans?

Anoniem zei

Nou, dan hoop ik dat je het nog kunt lezen.
Print anders eens wat uit.

Groetjes Ria

Anoniem zei

Hallo,

Dit mailtje kregen we woensdagavond van Maaike.

We hebben momenteel te kampen met het telefoon en internetverkeer dat plat ligt, dit komt doordat er een glasvezelkabel is beschadigd. Vandaag stond in de krant dat het waarschijnlijk nog drie weken duurt voordat het probleem is opgelost. Ik kan momenteel amper bij mijn mail komen en websites openen niet...

Anoniem zei

Hoe gaaf is dat!! :D
Tijdje niet op je site geweest, wat een ontwikkelingen weer.. Overval is toch wel een dieptepunt, hoop dat jullie snel van de schrik bekomen zijn. Maar van de rest van je verhalen ben ik op een positieve manier diep onder de indruk... Echt heel gaaf.

Met mij alles prima, geen spannende dingen meegemaakt. Integendeel ;)

Liefs, Denise

Anoniem zei

Ik ben weer een beetje bij, heb nu ook dolfijnen gezien :). Hopelijk tot mails zeer binnenkort...

Anoniem zei

Hey Maaike!

Echt super om je verhalen te lezen! Via Jorrit blijf ik nu nog een beetje meer op de hoogte en smsjes komen dus ook over :)
Ik blijf je volgen en ik wacht op de foto's van de dolfijnen!

Succes nog even met je stage!

Liefs Rianne

Anoniem zei

Maaike, het houdt niet op: het ene avontuur, mooie tocht etc, heb je nog niet gehad of ik lees weer zoiets geweldigs.

Groet,
Amanda

Anoniem zei

Ik heb het vermoeden dat er zo weer wat op de site komt te staan...