dinsdag 1 mei 2007

Bootje?

De regentijd is losgebarsten. En dat is goed te merken. Straten staan blank, scholen die zijn gesloten doordat het water op sommige plekken een halve meter hoog staat en een grote verkeerschaos in de stad. Op de plek waar ik woon is de wateroverlast gelukkig niet zo erg, hooguit een soppig grasveld, een volgelopen sloot en grote plassen water. Zaterdagochtend keek ik dan ook vol ongeloof naar de beelden op tv van plekken waar het water dus echt zo hoog stond. Suzanne en ik keken elkaar verbaasd aan met de vraag 'is dat van vandaag?' bij ons was het immers 'droog'. Maar inderdaad het was van die dag.
's Avonds zagen we het water met eigen ogen, toen we een bezoek gingen brengen aan de film. Tot aan de kuiten liepen we door het water, wat op zich nog niet eens zo heel hoog is, vergeleken met wat we eerder die week hadden gezien.
Op de terugweg besloten we de taxi te nemen, mooi droog dachten we. Dus niet, zelfs in de taxi zat ik tot aan mijn enkels in het water!!! Het kostte de chauffeur, net als veel andere auto's, dan ook veel moeite om door het water te komen. Gelukkig hebben we de eindstreep gehaald.

(foto van mede-stagiaire Sarah)

De wateroverlast is een groot probleem voor Suriname. Er zijn gemalen aangelegd, maar deze werken niet door het vele afval. Afval wordt hier gewoon op straat gegooid. Ondertussen ben ik er redelijk achter welke straten bij een klein beetje regen meteen blank staan, hierdoor kan ik de aankoop van een bootje gelukkig nog even uitstellen ;-)

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Maaike,

Wat bijzonder om te lezen dat je tot je enkels in de taxi, in het water zit. Wat heb je dan nog aan de voeten?
Laarzen helpen dan toch ook niet echt wanneer het water nog hoger staat.

Maar nu kom je er wel achter wat hier regentijd betekend.

Hoe plaats je de berichten nu? Zonder USB stick?

Groetjes Ria

Anoniem zei

We hebben hier nog een opblaaskano liggen. Als je dien nodig denkt te zijn dan moet je dat maar even doorgeven.

Maaike zei

Na het werk draag ik mijn schoenen, voor de rest loop ik de hele dag op teenslippers. Gelukkig zijn er ook nog dagen tussen dat de zon volop schijnt. Maar dan is het ook gelijk goed warm.

De berichten typ ik nu gewoon op het werk. Maar ik denk dat ik binnenkort nog wel even een usb-stick ga kopen. Want zonder is toch wel erg lastig.

Ik zal het laten weten als ik de kano nodig heb. Jorrit kom jij hem dan persoonlijk brengen?

Anoniem zei

Dat wil ik best doen, maar dan moet je wel behoorlijk ver van tevoren aangeven dat je dat ding wilt hebben. Het is namelijk een behoorlijk eind peddelen over de Atlantische Oceaan ;-)

Anoniem zei

En als ik nou hier de stop er eventjes uittrek, zou dat helpen?

Anoniem zei

Dat zou zonde zijn. Moet je dat ding daar weer opnieuw opblazen...

Anoniem zei

beetje wind doet wonderen, dan waai je zo over. En ach die regen hoort erbij. Heb je ook eens een auto van binnen nat zien worden en een jonge taxichauffeur de weg gewezen die we zelf nog beter wisten. Zoals al eerder is gezegd, Paramaribo leeft! Haha

Maaike zei

Ja Suriname leeft zeker! Helemaal nu er een ´Albino negerin´ --> Suzanne, aldus collega Ebu bij is gekomen ;-) Alhoewel de omschrijving van Bonnie 'zeemeermin' mooier is :-)

Maaike zei

O mocht je je afvragen waar dit overgaat, Suzanne plaatst vast nog wel een mooie foto van dr nieuwe look!