donderdag 1 februari 2007

Regelen!

Op stage naar Suriname is niet niks. Er moet namelijk nogal wat geregeld worden. Allereerst natuurlijk de stageplek; wat de Surinaamse krant De Ware Tijd is geworden. Suzanne en ik hebben hier heel wat e-mailberichten voor verstuurd. Geen enkel mailadres was op een gegeven moment meer veilig voor ons. En maar goed ook, want we hebben de stageplekken gekregen! Dan dient de tweede vraag zich aan: waar gaan we wonen? Een luxe hotel met zwembad? Nee, te duur. Gaan we voor alleen een kamer of willen we een appartement(je)? Het is het laatste geworden. Aan de Lawastraat in de wijk Zorg en Hoop, hebben we woonruimte gevonden waar we de beschikking hebben over 2 slaapkamers, een keuken, een woonkamer en een badkamer. Groot is het niet, maar het is wel van onszelf!



Dan volgt een vliegticket, alle administratieve zaken bij de ib-groep (van thuis- naar uitwonend en van ov-kaart naar ov-vergoeding én vergeet die machtiging niet!), het aanvragen van een visum, een afspraak maken voor de vaccinaties én het bedenken wat je allemaal wilt gaan zien als je daadwerkelijk in Suriname bent!

En in die fase ben ik nu aangekomen. Alvast lekker wegdromen bij het idee dat je straks lekker in een hangmat ligt te zonnen terwijl jullie hier genieten van het Hollandse weer!

15 opmerkingen:

Anoniem zei

Jullie zitten dus boven de Lawa Mini Markt . Nu hopen dat het geen avondwinkel is. Maar je hebt daar in ieder geval schotel (of is dat een parasol).

Zou je trouwens ergens op de site een link kunnen plaatsen naar de website van De Ware Tijd ? Dan kunnen bezoekers van je blog meteen gaan kijken wat voor krant het eigenlijk is.

Maaike zei

Haha, volgens mij is het een schotel. Ik weet trouwens niet zeker of wij boven de winkel zitten, het kan natuurlijk ook ergens achter of onder (?) zijn...

Ik heb een link naar de krant toegevoegd hoor!

Anoniem zei

Hmmm. Weet je trouwens heel zeker of je niet in de winkel komt? Als kassameisje?

Anoniem zei

nee, geen kassameisjes.
aangenaam kennis te maken.Fawaka!

Anoniem zei

Ha maaike,
leuk hoor om je op deze manier te volgen. Je moet heel wat voorbereiden zeg, hoe kom je toch zo snel aan woonruimte, via de De Ware Tijd?
Groet Gea

Anoniem zei

Fawaka=hallo (?)

En aldaar het begin van een woordenboek Surinaams-Nederlands

Anoniem zei

Ik zag net dat je op de hyves van Suzanne een comment had geplaatst dat 'maandag het volgende slachtoffer wordt platgespoten'. Mis ik hier iets?

Anoniem zei

Ik ben bovenstaande anonymous. Net vergeten naam in te voeren

Maaike zei

Ja! Maandag krijg ik de vaccinaties, dus 'platgespoten'.

De woonruimte hebben Suzanne en ik geregeld via www.casacama.com, dit is een website waar verhuurders woonruimte op kunnen aanbieden en waar huurders kunnen zoeken naar woonruimte. En dit is ons dus ook vrij snel gelukt!

Maaike zei

Woordenlijst:

Hoe gaat het?:fa waka? (informeel)
fa yu tan?
fa? (informeel)
het gaat goed: a'e go
de groeten doen: bar odi, tak odi
geef mee een knuffel: gi'm wan brasa
tot ziens: mo syi
het gaat z'n gangetje: afafu
goedemorgen: gu morgu
goedenavond: gu neti
ik ga weg: mo gwe
het gaat je goed: tan bun

Anoniem zei

Vrijdag heb ik de krant "de Ware Tijd" gekocht, de versie die in Nederland verschijnt. Dit is een weekeditie van vrijdag tot donderdag prijs ja,ja € 1.95 Nu hebben we een idee hoe de krant er uit ziet waar Maaike en Suzanne gaan stage lopen. Als voorbereiding heeft Maaike een boek gekregen over Suriname.
Hier staat van alles in over achtergronden, bezienswaardigheden,
plattegronden enz.
Zo lezen we toch al weer iets meer over Suriname.
In Suriname hebben ze geen euro's maar (SRD) Surinaamse dollar.

mo syi (tot ziens) Ria

R zei

Fa waka Maaike?

Ik hoop alles goed! Een spannende tijd zo :)

Ben erg benieuwd naar je foto's en verhalen!

Anoniem zei

leuk leuk alle berichtjes
maaike: aardige woordenlijst heb je daar. Meer woorden zijn te vinden op www. suriname.nu
De woningen die Maaike en ik hebben bekeken zijn ook veel via kenissen aangeboden, waardoor wij uiteindelijk bij CasaCama terecht zijn gekomen. Nog bedankt voor de tips mensen! (als de juiste mensen dit dan maar lezen....)

En over dat plat spuiten: stelt echt niks voor. Mij werd door een vriendin verteld dat zij last had van spierpijn/ stijve armen. Ik heb nadat ik de prik had opgehaald ongeveer 20km gefietst. Niet bepaald een rustige houding voor de armen dus....nergens last van gehad :-)

Over het boek heb ik inmiddels al weer het nodige gehoord, Maaike heeft al een hele lijst bij mij ingediend van wat ze allemaal wil zien :-) Alleen maar leuk!~

Groetjes Allemaal!

Anoniem zei

'Travel is more than the seeing of sights. It is a change that goes on, deep and permanent in the ideas of living.' - Miriam Beard

Deze moest ik even doorgeven: staat op blog van Marijke

en is heeelemaal waar!
groetjes

Anoniem zei

Ik zag net (Nederlandse tijd 17.46)uur dat het nu in Paramaribo 29 gr.is en 13.45 uur.En in ons kikkerland 4 gr.

Ria