maandag 18 juni 2007

Brownsberg & Isadou

Hallo trouwe bloglezers! Nog een weekje Suriname en dan kom ik jullie weer lastigvallen in Nederland. Maar eerst nog even een update.

Donderdag 14 juni Brownsberg
Precies twee maanden geleden stond ik ook al op de Brownsberg, genietend van het uitzicht over het stuwmeer en lopend naar de Irene- en Leovallen. Dit keer heb ik precies hetzelfde gedaan. En ik moet zeggen de wandeling blijft pittig, maar het blijft mooi die jungle. Onderweg de nodige dieren gezien: een eekhoorn, een slangetje en heel veel kikkers met felgroene strepen. 's Avonds was het gezellig, met een potje ezel en lekker eten van John.

Vrijdag 15 juni Brownsberg & Isadou
's Ochtends werden we wakker gemaakt door gids Errel omdat hij een aantal trompetvogels had gesignaleerd. Erg leuk om te zien. Dit keer had ik trouwens een stuk beter geslapen in de hangmat, allereerst omdat ik mijn eigen hangmat mee had maar ook omdat de deken een stuk warmer was en er een stuk minder snurkers waren, alleen gids John deed nog even een poging om een brulaap na te doen.
Na het ontbijt zijn we naar de Mazaronitop gelopen, vanaf daar heb je een nog mooier uitzicht over het stuwmeer, dat een grote heeft van de provincie Utrecht, en zijn we vervolgens vertrokken naar Atjoni, een plaatsje helemaal ten zuidwesten van het stuwmeer. Dit is de laatste plek die per auto te bereiken is, daarna ben je afhankelijk van vervoer over het water.
Vanaf Atjoni is het nog ongeveer een half uurtje varen naar vakantieoord Isadou. Wij moesten helaas door de regen, dus we kamen zeiknat aan, gelukkig maakte het mooi onderhouden eilandje van ongeveer 40 bij 140 meter veel goed.
's Avonds zijn we nog eventjes op vogelspinnenjacht gegaan en hebben we het spel Ezel gedaan, kaarten verzamelen en als je pech of mazzel had, het is maar hoe je het bekijkt, borgoe drinken.

Zaterdag 16 juni Isadou
Gelukkig scheen de zon vandaag vol uit, wat het eilandje een nog mooiere uitstraling gaf, met de leuke hutjes met daken van palmbladeren.
Deze dag zijn we naar Njun Aurora gegaan, een van de grotere dorpen in het binnenland met 1500 inwoners. Vanaf daar hebben we ongeveer een half uurtje gelopen naar Gunsi, een traditioneel dorp, waar je eerst onder een poortje door moet lopen om de boze geesten achter te laten.
Na het bezoek aan de dorpen zijn we teruggevaren naar Isadou, waar we nog heel eventjes gezommen hebben om vervolgens alweer richting huis te gaan. In Atjoni kwamen we collega Hugo den Boer op zijn huwelijksreis nog tegen, hij was de dag ervoor getrouwd met zijn Annelies. Leuk om ze toch nog eventjes tegen te komen, het huwelijk konden we namelijk door onze trip niet bijwonen.

Jammer genoeg was dit onze laatste trip naar het binnenland alweer. De volgende trip die ik ga maken is die naar huis.

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi,

Jullie hebben zoveel gezien en meegemaakt in deze stage periode, het is heel bijzonder. Wij hebben genoten van de mooie verhalen en de foto's die er gemaakt zijn.
Het zal wennen zijn om straks geen blog meer te hoeven lezen wat nu automatisch gaat.

Voor jullie zal het ook wennen zijn als je terug komt. Maar wie weet wordt het straks nog een beetje zomer.

Geniet van de laatste dagen.

Groetjes Ria

Anoniem zei

Hallo Maaike,

Trof je bij de kikkers die jullie gezien hebben, niet toevallig een paars gestreepte aan? Deze is recentelijk ontdekt in Suriname en was een tot nu toe een onbekende kikkersoort.

Hoe is het op dit moment met de hoeveelheid water die valt, zitten jullie nog volop in de regentijd?
Wanneer je terug komt, hebben wij ook onze regentijd. Hier noemen we dat wisselvallig.

Nou, ik wens jullie nog veel plezier jullie laatste dagen in Suriname!

Groeten,
Bouwe

Anoniem zei

Lieve Maaike,

De tijd vliegt. Indrukwekkend, adembenemend jouw verhalen. We zullen ze missen. Zin aan de terugreis met ...een beetje weemoed?

Groeten, Henriƫtte en de rest.

Anoniem zei

Hoi,

Wat een mooie foto's. Groeit zo een ananas?
Hoe was jullie bbq?

Groetjes Ria

Anoniem zei

wat is borgoe?

Maaike zei

Hallo allemaal!

Leuk om al jullie reacties te lezen en om te horen dat jullie mee kunnen genieten van mijn Suriname avontuur dankzij mijn blog.

Ik zal even antwoord geven op al jullie vragen:

De paarse kikker heb ik helaas niet gezien. Maar ik moet zeggen die groenen zijn ook al erg mooi.

De regentijd valt me op zich nog mee. Natuurlijk hebben we elke dag wel een bui, maar we hebben gelukkig niet meer zulke erge wateroverlast gehad als in het begin van de regentijd. Ik hoop dat als ik terug ben in Nederland dat dan de Nederlandse regentijd voorbij is, kan ik lekker genieten van het het zonnetje in Nederland.

Een ananas groeit inderdaad zo, leuk om te zien he? Ik vind het echt een schattig plantje.

De bbq was supergezellig trouwens. De foto's volgen later.

En mensen ik zal absoluut nog genieten van mijn laatste paar dagen in Suriname. En idd ik moet toegeven, het is straks ook wel weer lekker om naar huis te gaan.

Groetjes Maaike

PS: borgoe is rum

Anoniem zei

hey

er is wel een foto van 1 van de pas ontdekte kikkers, heb m op mn laptop... mooi beestje
En Jorrit: Borgoe is een drankje wat je bij teveel Ezelen achterover slaat en daarna heel lekker gaat slapen in je hangmatje!
groetjes allemaal en tot op schiphol ;-)

Maaike zei

Jorrit, als ik ruimte over heb in mijn tas zal ik wel eventjes een flesje borgoe voor je meenemen. Kun je het ook proeven na een potje ezelen, en vooruit mag je voor die ene keer in mijn hangmat slapen ;-)

Anoniem zei

Hoi,

Ik wil ook wel een keer in de hangmat, maar dan zonder borgoe.

Groetjes Ria

Maaike zei

A bon, ook zonder borgoe is de hangmat beschikbaar.

Anoniem zei

Beste Maaike,
Bedankt om voor Sarah haar zwembandjes te zorgen.
Zoals ik kon lezen hebben jullie een fantastische tijd achter de rug.
Hopelijk zien jullie elkaar nog eens terug.
Groetjes van Myriam , mama van Sarah uit Belgiƫ.

Anoniem zei

mag ik even interveren? Een hangmatervaring zonder borgoe is geen echte Surinaamse hangmatervaring. Sorry, maar nu moet ik echt even streng zijn! Je mag hem wel met cola ;-)

Anoniem zei

en borgoe drinken zonder hangmat is geen echte borgoe-ervaring! Toch?