maandag 16 april 2007

Brownsberg

Tot nu toe was ik alleen maar positief over het hebben van een hangmat. Heerlijk hangen en lekker ontspannen. Er in slapen is een heel ander verhaal. Afgelopen weekend hebben Suzanne en ik doorgebracht op de Brownsberg en inderdaad we sliepen in hangmatten, niet onze eigen, maar die van daar; een eenpersoonshangmat – zelf heb ik een tweepersoons. Werkelijk ik heb gewoon geen oog dichtgedaan. Niet zozeer omdat de hangmat niet zo lekker lag, maar vooral omdat ik lag te rillen van de kou! (voor het eerst in Suriname) en door het gesnurk van onze medereizigers en de gids John. Vreselijk! Als dit mijn eerste hangmatervaring was geweest had ik nooit geweten hoe fijn een hangmat wel kan zijn.


Gelukkig heb ik tijdens deze trip ook leuke ervaringen opgedaan. Op zaterdag 14 april, de verjaardag van Suzanne, zijn we ’s ochtends vroeg vertrokken om op tijd bij het verzamelpunt te staan. Vanaf daar zijn we met een busje vertrokken richting Brownsberg, dik drie uur rijden. Brownsberg is voor veel mensen de eerste ervaring met het binnenland. Doordat wij al een trip naar de Raleighvallen hadden gemaakt, waren wij al minder onder de indruk van de jungle. Toch blijft het prachtig. Al die lianen die je rondom bomen ziet slingeren, de gigantisch hoge bomen, de brulapen die je hoort en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bij deze trip stonden vooral de watervallen op het programma. De eerste dag hebben we een bezoek gebracht aan de Leoval en de tweede dag aan de Ireneval. Erg mooi, maar op zich hetzelfde als een waterval in bijvoorbeeld Zwitserland of Oostenrijk. Het was trouwens wel erg lekker om af te koelen onder het kletterende water.

Vanaf de Brownsberg heb je een super uitzicht over het Brokopondomeer. Het meer is kunstmatig aangelegd om stroom te winnen. Veel heeft het echter niet opgeleverd. Vooral de bewoners die destijds daar woonden hebben er geen profijt van gehad. Hun huisjes hebben ze moeten verruilen voor een klein huisje in het transmigratiedorp. Daarbij maakte het niet uit of een gezin uit 5 of 10 personen bestond. Het meer wordt momenteel vooral voor toeristische doeleienden gebruikt. Bij het meer, ter grote van de provincie Utrecht, zijn we niet geweest, wij hebben alleen genoten van het uitzicht over het meer.

Ik zou zeggen bekijk de foto’s!


Verjaardag Suzanne
Omdat we zaterdag op de Brownsberg zaten en toen dus niet uit eten konden gaan voor de verjaardag van Suzanne, zijn we vrijdag alvast uit eten geweest bij het Pannenkoek en Poffertjes Café.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Maaike,

Wat een leuke foto's, en wat zien jullie veel.

Afgelopen zaterdag was er een programma op t.v. waarin ze lieten zien hoe je in een hangmat moest hangen.(erin moest komen zonder er aan de andere kant weer uit te rollen) En dat je de hangmat in de kamer voor het raam kon hangen en als stoel kon gebruiken. Het is echt "in" een hangmat in je huis.
Heel leerzaam, als wij er straks een keer willen hangmatteren.

Groetjes Ria

Anoniem zei

Hoi,

Hoe smaakte de pannenkoek? Anders?

Grtn Ria

Maaike zei

Dat programma had ik moeten zien, misschien dat ik dan een stuk beter had geslapen ;-)

De pannenkoek smaakte precies hetzelfde als in Nederland. Erg lekker. De stroop had wel een wat vreemde smaak.

Anoniem zei

Ha Maaike,
leuke foto's weer. Dat slapen in een hangmat lijkt mij maar niks, geef mij maar een waterbed! Overigens, Tijmen slaapt wel heerlijk in een hangmat. De hangmat die hij met de verloting gewonnen heeft hangt in z'n kamer en af en toe slaapt hij er een nachtje in!
Was die kikker op de foto echt giftig?
Groetjes, Gea

Anoniem zei

Hi Maaike,

Tussen al mijn afspraken door even gauw jouw weblog gelezen. Heerlijk ontspannend gewoon. Ik geniet van jouw verhalen.

Groeten, Amanda

Anoniem zei

Maar toch heb je wel een vaste fanclub ;). Zelfs mijn ouders laten het afweten. Tsss... Nu een paar van die noodroepen en hopen dat er meer reacties komen haha. Met welke onderwerpen ben jij op het moment bezig?

Anoniem zei

Leuke foto's!

Lijkt me trouwens maar niets, dat slapen in een hangmat - overdag een tijdje zal nog wel gaan (met een goed boek en drinken binnen handbereik)

:-)

Anoniem zei

Hoi,

Gisteren een folder meegenomen over hangmatten. Moet je eens op de volgende site kijken www.hangmatten.NU
Als je nu bij Somente kijkt dan kun je overal met je hangmat gaan hangmatteren.
Lijkt mij wel wat voor in de tuin.
Of die Cadeira ( zit hangmat) ook wel aardig.

Ik hoor het wel(lees) Grtn Ria

Anoniem zei

Hey Maaike,

Leuke foto's! Vooral die van de waterval is erg mooi en vrolijk!
Succes met je hangmat ;)

groetjes Susan