vrijdag 6 april 2007

Goede vrij(e)dag

Een enkele persoon is te vinden op de uitgestorven straten in het centrum van Paramaribo. Het geeft de stad een treurige uitstraling. Vooral met de verpauperde gebouwen op de achtergrond. het is vreemd om de anders zo drukke stad op deze manier te zien. Zelfs een groot deel van de ' altijd open' winkeltjes van de Chinezen zijn dicht. Richting de Waterkant (de boulevard van Paramaribo) wordt het drukker. Hier is het echt heerlijk zitten. In de zon, uitzicht over de Surinamerivier en een verfrissend briesje.
Waterkant
Oude mannetjes zijn aan het genieten en bediscussieren van alles en dat allemaal onder het genot van een djogo. Op de achtergrond klinkt gemoedelijk Latijns-Amerikaanse muziek, zodat de sfeer helemaal compleet is. Op de Surinamerivier vaart geregeld een korjaal voorbij, onderweg naar Meerzorg en weer terug of terugkomend van een ochtend vissen.
De groep mannetjes wordt steeds groter, ze zijn het middelpunt van het terras. Om hen heen hangen jonge reggaemannen die graag iets willen verkopen. Zo ook Samuel, hij heeft zijn handen vol met gekopieerde dvd's en kralenkettingen. Opdringerig is hij gelukkig niet. In rustig Engels babbelt hij met ons over God en zijn geboorteland Brits-Guyana en dat zonder over zijn handeltje te beginnen. Na de nodige complimenten verlaat hij ons weer en kan er weer genoten worden van de mensen om ons heen. Maar ook van de voorbijkomende dieren. Zoals de leguaan, die als hij stil zit, zijn staart mooi de lucht in laat krullen of de ' oerhollandse' duiven op de Waterkant.

Wanneer ik even voor me uit zit te staren, zwaait een van de oude mannetjes naar mij en vraagt of wij stagiaires zijn. Dat heeft hij goed gezien. Ondertussen maken de andere mannen zich druk over de djogo die alweer op is. Een van hen gaat nieuwe halen bij de dames achter de 'bar'. Een bar waar ook allerlei soorten eten gehaald kan worden. Met als specialiteit de bami en de nasi. Vanavond gaan we dit zelf maar eens uitproberen. Eerst moet er op deze Goede Vrijdag gewerkt worden.

De foto's en de tekst die ik al eerder geschreven had over de Konverjarie bazaar en de Paasconference volgen later. De pc waar ik nu achter zit heeft namelijk een beveiligde usb-poort en helaas ik heb de code niet...

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wanneer ik je verhaal lees, zie ik alles wat je beschrijft aan me voorbijtrekken. De sfeer aan het water is heel gemoedelijk. Je krijgt het gevoel alsof je er zelf bij bent.
Maar ja, wij zitten hier in Nederland.

Anoniem zei

Hallo Maaike,

Wat heb je een leuke foto's gemaakt. Je ziet zo heel wat. Hierbij de hartelijke groeten van oma uit Grolloo en tot ziens.

Anoniem zei

We hebben al wel een paar foto's gezien van Surinaamse gerechten en de voorbereiding daarvan, maar we willen ook graag weten of hoe het Surinaamse eten bevalt. Ben je de vijf kilo al aangekomen die Vejaas had beloofd?

Anoniem zei

Hallo Maaike,

De paasgroeten van ons.


Bouwe, Jorrit en Ria